Beantwoording Kamervragen arbeidskorting
13-04-2023
De staatssecretaris van Financiën heeft Kamervragen over de effecten van de arbeidskorting beantwoord.
De arbeidskorting in de loon- en inkomstenbelasting moet mensen stimuleren om (meer) te werken. De regeling van de arbeidskorting is ingewikkeld en kent drie verschillende opbouwtrajecten bij een arbeidsinkomen tussen € 0 en € 37.691. Boven een inkomen van € 37.691 wordt de arbeidskorting verlaagd met 6,51% van het meerdere arbeidsinkomen. Deze afbouw zorgt voor een hogere marginale belastingdruk, die hoger kan zijn dan het toptarief van 49,5%. Bij een arbeidsinkomen van ruim € 115.000 is de arbeidskorting nihil. Volgens het Centraal Planbureau zou het niet afbouwen van de arbeidskorting tot een beperkte toename van het arbeidsaanbod leiden. Het niet afbouwen van de arbeidskorting kost € 6,8 miljard.
Een van de vragen heeft betrekking op het afschaffen van bestaande heffingskortingen en deze vervangen door een belastingvrije voet. Een belastingvrije voet is voordelig voor belastingplichtigen met een hoog inkomen. Een belastingvrije voet maakt het belastingstelsel transparanter en eenvoudiger. Volgens de staatssecretaris van Financiën is het omzetten van het huidige stelsel naar een stelsel met een belastingvrije voet echter complexer dan het lijkt. Zo gelden voor de heffingskortingen verschillende inkomensbegrippen. De algemene heffingskorting hangt af van het inkomen uit werk en woning. De arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting hangen af van het arbeidsinkomen. De ouderenkorting hangt af van het verzamelinkomen.
Een alternatief kan zijn het omzetten van de heffingskortingen naar de tarieven. Volgens de staatssecretaris leidt dat tot inkomenseffecten. Die inkomenseffecten kunnen fors zijn voor bepaalde groepen, afhankelijk van de heffingskortingen waar zij recht op hebben.
Het invoeren van een belastingvrije voet in combinatie met het afschaffen van heffingskortingen is volgens de staatssecretaris een mogelijkheid die onderzocht kan worden om het stelsel te vereenvoudigen.
Recente nieuwsartikelen
Geen cassatie uitleg correctiebeleid Belastingdienst
Wet invoering minimumuurloon in Staatsblad geplaatst
Eigen woning gaat niet naar box 3
Intracommunautaire verwerving auto door particulier
Wetsvoorstel implementatie BTW-tarievenrichtlijn
Tijdstip indiening verzoek toepassing 30%-regeling
Sloopauto’s verkocht onder margeregeling
Tijdstip waardering nalatenschap
Verplichte aanwezigheid voor aanvang dienst
Wijziging subsidieregeling STAP-budget
Toepassing bedrijfsopvolgingsregeling na eerdere splitsing
Aanzegging of opzegging arbeidsovereenkomst?
STAP-budget vervalt per 1 januari 2024
Mogelijke verfijningen Overbruggingswet box 3
Bedragen minimumloon per 1 juli 2023
Belastingdienst wacht nieuwe arresten Hoge Raad over box 3 af
Geen bredere solidariteitsbijdrage of extra schijf in de vennootschapsbelasting
Toepassing loonkostenvoordeel na overgang onderneming
Verlenging Borgstelling MKB-kredieten
Wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2024
Pacht vereist persoonlijk gebruik door pachter
Dagloonberekening uitkering aanvullend geboorteverlof
Tijdelijke subsidieregeling ontwikkeladvies STAP 2023
Vergrijpboete voor niet vermelden inkomen in box 3
Kamervragen aanmaning aflossing belastingschulden