Mogelijkheden structurele crisisregeling loonkosten

09-12-2021

In reactie op een tweetal moties van de Tweede Kamer stuurt de staatssecretaris van SZW een overzicht met mogelijkheden voor een structurele crisisregeling ter ondersteuning van werkgevers bij het betalen van loonkosten. Anders dan de NOW zou een structurele regeling meer ruimte moeten beiden voor maatwerk en prikkels. De staatssecretaris benadrukt dat besluitvorming over een structurele regeling aan het nieuwe kabinet wordt overgelaten. In zijn brief aan de Kamer beschrijft de staatssecretaris drie mogelijke varianten. Een structurele crisisregeling heeft als doel het behoud van werkgelegenheid door werkgevers te ondersteunen bij het betalen van de loonkosten bij calamiteiten, die niet onder het regulier bedrijfsrisico vallen. Dat betekent dat situaties die tot het reguliere ondernemersrisico horen niet in aanmerking komen voor een structurele crisisregeling. Risico’s, die redelijkerwijs verzekerbaar zijn, zouden uitgesloten moeten worden van een crisisregeling.

Om te bepalen of zich een calamiteit voordoet, die buiten het reguliere ondernemersrisico ligt, moet een toegangstoets worden uitgevoerd. Deze toets moet zoveel mogelijk geautomatiseerd verlopen om ook grotere hoeveelheden aanvragen te kunnen verwerken. Hoewel het UWV de aangewezen instantie lijkt voor de uitvoering van de crisisregeling, is nog niet duidelijk of het UWV ook de toegangstoets zou moeten uitvoeren.

De staatssecretaris schetst de volgende varianten:

  1. een regeling op werknemersniveau;
  2. een regeling op werkgeversniveau; en
  3. een combinatie van variant 1 en 2, waarbij de regeling op werkgeversniveau geïmplementeerd wordt.

Bij een regeling op werknemersniveau kan de werkgever een aanvraag indienen voor (een deel van) zijn werknemers. Daarbij zouden de individuele WW-rechten van de werknemers kunnen worden betrokken. Een regeling op werknemersniveau leent zich beter voor kleinere crises en staat maatwerk toe. Bij een regeling op werkgeversniveau wordt een aanvraag ingediend voor het gehele personeelsbestand. Een koppeling met individuele WW-rechten is daarbij niet mogelijk. Een regeling op werkgeversniveau is naar zijn aard grover en beter geschikt voor een grote crisis.

Recente nieuwsartikelen

Subsidie nieuwe elektrische auto in 2024 naar € 2.950

24-weken-eis asielzoekers onderuit gehaald

Kamervragen set-aside-regeling en landbouwvrijstelling

Toepassing gerichte vrijstellingen voor werknemer met buitenlandse werkgever

Stapsgewijze afschaffing loonkostenvoordeel oudere werknemer

Extra verhoging maximum uurprijzen kinderopvangtoeslag

Premies inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet 2024

Premiepercentages 2024

AOW-leeftijd bedraagt 67 jaar en drie maanden in 2029

Valutaresultaat op dividendvordering valt niet onder deelnemingsvrijstelling

Bedrijfsopvolgingsregeling niet van toepassing op recente uitbreiding van belangen in dochtermaatschappijen

Toepassing arbeidskorting op arbeidsongeschiktheidsuitkering?

Te hoge rente op eigenwoningschuld binnen familie gecorrigeerd

Tot 1 juni 2024 geen verzuimboetes btw e-commerce

Aandachtspunten vennootschapsbelasting 2023

Giftenaftrek in 2023

Vraag middeling aan bij wisselende inkomens, het kan nog

Premies lijfrentevoorzieningen 2023

Overweeg om vermogen over te hevelen naar de (klein)kinderen

Aandachtspunten belastingheffing in box 3

Aandachtspunten jaarafsluiting 2023

Aandachtspunten btw 2023

Salaris dga in 2023

Aandachtspunten voor de aanmerkelijkbelanghouder

Optimaliseer de investeringsaftrek in 2023 en 2024

Aftrekposten in hoogste tariefschijf in 2023

Vrije ruimte in 2023 hoger dan in 2024

Aangepaste emissiefactoren bij aanpak piekbelasting en Lbv

Belastingplan 2024 door Tweede Kamer

NHG-grens 2024 vastgesteld

Administratiebureau C.O. Steeman kenmerkt zich door korte lijnen, duidelijkheid, flexibiliteit en een uitstekende service.

Onze kracht:

  • Maatwerk
  • Jarenlange ervaring
  • Betrouwbaar
  • Kennis van de markt
  • Accuraat
© 2023 Administratiebureau Steeman