Mogelijkheden structurele crisisregeling loonkosten
09-12-2021
In reactie op een tweetal moties van de Tweede Kamer stuurt de staatssecretaris van SZW een overzicht met mogelijkheden voor een structurele crisisregeling ter ondersteuning van werkgevers bij het betalen van loonkosten. Anders dan de NOW zou een structurele regeling meer ruimte moeten beiden voor maatwerk en prikkels. De staatssecretaris benadrukt dat besluitvorming over een structurele regeling aan het nieuwe kabinet wordt overgelaten. In zijn brief aan de Kamer beschrijft de staatssecretaris drie mogelijke varianten. Een structurele crisisregeling heeft als doel het behoud van werkgelegenheid door werkgevers te ondersteunen bij het betalen van de loonkosten bij calamiteiten, die niet onder het regulier bedrijfsrisico vallen. Dat betekent dat situaties die tot het reguliere ondernemersrisico horen niet in aanmerking komen voor een structurele crisisregeling. Risico’s, die redelijkerwijs verzekerbaar zijn, zouden uitgesloten moeten worden van een crisisregeling.
Om te bepalen of zich een calamiteit voordoet, die buiten het reguliere ondernemersrisico ligt, moet een toegangstoets worden uitgevoerd. Deze toets moet zoveel mogelijk geautomatiseerd verlopen om ook grotere hoeveelheden aanvragen te kunnen verwerken. Hoewel het UWV de aangewezen instantie lijkt voor de uitvoering van de crisisregeling, is nog niet duidelijk of het UWV ook de toegangstoets zou moeten uitvoeren.
De staatssecretaris schetst de volgende varianten:
- een regeling op werknemersniveau;
- een regeling op werkgeversniveau; en
- een combinatie van variant 1 en 2, waarbij de regeling op werkgeversniveau geïmplementeerd wordt.
Bij een regeling op werknemersniveau kan de werkgever een aanvraag indienen voor (een deel van) zijn werknemers. Daarbij zouden de individuele WW-rechten van de werknemers kunnen worden betrokken. Een regeling op werknemersniveau leent zich beter voor kleinere crises en staat maatwerk toe. Bij een regeling op werkgeversniveau wordt een aanvraag ingediend voor het gehele personeelsbestand. Een koppeling met individuele WW-rechten is daarbij niet mogelijk. Een regeling op werkgeversniveau is naar zijn aard grover en beter geschikt voor een grote crisis.
Recente nieuwsartikelen
Geen cassatie uitleg correctiebeleid Belastingdienst
Wet invoering minimumuurloon in Staatsblad geplaatst
Eigen woning gaat niet naar box 3
Intracommunautaire verwerving auto door particulier
Wetsvoorstel implementatie BTW-tarievenrichtlijn
Tijdstip indiening verzoek toepassing 30%-regeling
Sloopauto’s verkocht onder margeregeling
Tijdstip waardering nalatenschap
Verplichte aanwezigheid voor aanvang dienst
Wijziging subsidieregeling STAP-budget
Toepassing bedrijfsopvolgingsregeling na eerdere splitsing
Aanzegging of opzegging arbeidsovereenkomst?
STAP-budget vervalt per 1 januari 2024
Mogelijke verfijningen Overbruggingswet box 3
Bedragen minimumloon per 1 juli 2023
Belastingdienst wacht nieuwe arresten Hoge Raad over box 3 af
Geen bredere solidariteitsbijdrage of extra schijf in de vennootschapsbelasting
Toepassing loonkostenvoordeel na overgang onderneming
Verlenging Borgstelling MKB-kredieten
Wetsvoorstel Fiscale verzamelwet 2024
Pacht vereist persoonlijk gebruik door pachter
Dagloonberekening uitkering aanvullend geboorteverlof
Tijdelijke subsidieregeling ontwikkeladvies STAP 2023
Vergrijpboete voor niet vermelden inkomen in box 3
Kamervragen aanmaning aflossing belastingschulden