Onderzoek bedragen en waarden bpm
13-10-2022
In opdracht van het ministerie van Financiën is onderzoek gedaan naar forfaits en andere grenswaarden in de bpm. Het onderzoek heeft betrekking op de wettelijke forfaitaire afschrijvingstabel, het onderscheid tussen een nieuw en gebruikt motorrijtuig en het percentage waardeverlies door schade.
Het onderzoeksbureau adviseert een aangepaste forfaitaire afschrijvingstabel, op basis waarvan 95% van de huidige markt is afgedekt. Het adviseert verder dat een motorrijtuig voor de bpm in ieder geval als gebruikt wordt beschouwd als deze meer dan 3.000 kilometer heeft gereden. Tot slot concludeert het onderzoeksbureau dat het waardeverlies door schade gemiddeld 31% van de begrote schadeherstelkosten bedraagt.
De staatssecretaris van Financiën neemt de aanbevelingen uit het onderzoek grotendeels over. Dat betekent dat de wettelijke forfaitaire afschrijvingstabel, die dateert uit 2012, per 1 januari 2023 wordt aangepast.
Eerste kolom | huidig | nieuw | ||
---|---|---|---|---|
Is sinds het tijdstip waarop de auto of motor voor het eerst in gebruik is genomen, een periode voorbij van | Dan is het percentage | Tel daar bij op voor iedere maand die helemaal of voor een deel voorbij is sinds de periode uit de 1e kolom | Dan is het percentage | Tel daar bij op voor iedere maand die helemaal of voor een deel voorbij is sinds de periode uit de 1e kolom |
0 dagen tot 1 maand | 0 | 8% | 0 | 12% |
1 maand tot 3 maanden | 8 | 3% | 12 | 4% |
3 maanden tot 5 maanden | 14 | 2,5% | 20 | 3,5% |
5 maanden tot 9 maanden | 19 | 2,25% | 27% | 1,5% |
9 maanden tot 1 jaar en 6 maanden | 28 | 1,44% | 33 | 1% |
1 jaar en 6 maanden tot 2 jaar en 6 maanden | 41 | 0,92% | 42 | 0,75% |
2 jaar en 6 maanden tot 3 jaar en 6 maanden | 52 | 0,83% | 51 | 0,5% |
3 jaar en 6 maanden tot 4 jaar en 6 maanden | 62 | 0,75% | 57 | 0,42% |
4 jaar en 6 maanden tot 5 jaar en 6 maanden | 71 | 0,42% | 62 | 0,42% |
5 jaar en 6 maanden tot 6 jaar en 6 maanden | 76 | 0,42% | 67 | 0,42% |
6 jaar en 6 maanden tot 7 jaar en 6 maanden | 81 | 0,33% | 72 | 0,25% |
7 jaar en 6 maanden tot 8 jaar en 6 maanden | 85 | 0,33% | 75 | 0,25% |
8 jaar en 6 maanden tot 9 jaar en 6 maanden | 89 | 0,25% | 78 | 0,25% |
vanaf 9 jaar en 6 maanden | 92 | 0,08% | 81 | 0,19% |
Volgens jurisprudentie van de Hoge Raad is een motorrijtuig nieuw als het na de vervaardiging niet of nauwelijks op de weg is gebruikt. De mate van gebruik is af te leiden uit het aantal gereden kilometers. Volgens de onderzoekers zijn er in de huidige markt nauwelijks verschillen zichtbaar in de verkoopprijzen van motorvoertuigen tot en met een kilometerstand van 3.000. De staatssecretaris neemt dat over en beschouwt motorvoertuigen tot en met 3.000 kilometer als nieuw voor de heffing van bpm. Anders dan de onderzoekers meent de staatssecretaris dat het bouwjaar niet relevant is voor de discussie of een motorvoertuig nieuw is.
Op dit moment geldt een forfaitair waardeverlies van 72% van de herstelkosten van schade. Uit het onderzoek volgt dat dit te hoog is. De staatssecretaris neemt het door de onderzoekers geconstateerde waardeverliespercentage van 31 over. Met dat percentage wordt bereikt dat voor de helft van de taxatierapporten voldoende waardeverlies wordt toegekend aan de begrote schadeherstelkosten. Voor de andere helft van de taxatierapporten kan het waardeverlies hoger zijn dan 31% van de begrote schadeherstelkosten.
De staatssecretaris is van plan om de genoemde bedragen en percentages in de toekomst regelmatig te herijken.
Recente nieuwsartikelen
Verdeling van aftrekposten door fiscale partners kan later aangepast worden
Fiscale risico’s bij schuiven met panden: wat u moet weten
Gevolgen verliesverrekening voor aanslag waarmee verlies is verrekend
Aanpassing besluit internationale waardeoverdracht van pensioen
Alternatieve dekkingsopties voor maatregelen uit Belastingplan 2024
Internetconsultatie aanpassing kavelruilvrijstelling overdrachtsbelasting
Omvang administratie- en bewaarplicht ondernemers
Moeten alle op de zaak betrekking hebbende stukken worden opgestuurd?
Fiscale migratie: waar is thuis?
Herinvesteringsreserve voor afsluitvergoeding niet mogelijk
Supermarktsaga: een rammelende kas
Verblijfkosten internationaal transport
Belastingdienst houdt administrateur ten onrechte aansprakelijk voor belastingfraude van bv
Toepassing bedrijfsopvolgingsregeling na splitsing concern
Evaluatie landbouwvrijstelling
Naheffing parkeerbelasting terecht opgelegd?
Wetsvoorstel Toezicht gelijke kansen bij werving en selectie geldt niet voor kleinere werkgevers
Navordering omdat meer dan 100% van de negatieve inkomsten uit de eigen woning is aangegeven
Renteroulette: gekibbel om een lening van de bv
Hoe een foutje in een managementovereenkomst de inspecteur bijna in de kaart speelde
Opgave uitbetaalde bedragen aan derden bij toepassing verleggingsregeling btw
Verdubbeling onroerendezaakbelasting: mag dit zomaar?
Hof Den Bosch stelt prejudiciële vragen over vergoeding van immateriële schade
Werkelijk behaald rendement box 3 niet inzichtelijk gemaakt: geen rechtsherstel